EDI -Electronic Data Interchange

EDI kommuniserer system til system på en felles standard for utveksling av elektroniske handelsdokumenter. Zirius leverer konkurransedyktige EDI-løsninger til en rekke bransjer, også aktører som stiller krav til bruk av EDI-kommunikasjon ved handelstransaksjoner.

EDI løsning

Muligheter med EDI

Hvorfor bruke EDI?
Fordeler med EDI
Noen bransjer vi har erfaring med
Krav om bruk av EDI
  • Hvorfor bruke EDI?

    EDI kommuniserer system til system på en felles standard for utveksling av elektroniske handelsdokumenter. Løsningen forenkler og automatiserer også en rekke tradisjonelle prosesser knyttet til håndteringen av handelstransaksjoner. EDI-løsningen gir dermed bedre kontroll, økt kundeservice og effektiv kommunikasjon av handelsdokumenter mellom leverandører og kunder.

    Hvorfor bruke EDI?
  • Fordeler med EDI

    • Felles standard for elektronisk utveksling av handelsdokumenter
    • Enklere håndtering av vare- og fraktinfo ifm ordre og leveranser
    • Bedre oversikt og kontroll
    • Effektiv forsendelse -handelsmeldinger formidles mottager umiddelbart
    • Bedre kundeservice med oppdatert vare- og fraktinfo
    • Papirløs kommunikasjon sparer miljø, tid og kostnader
    • Reduserer fortollingstiden ved internasjonal handel
    Fordeler med EDI
  • Noen bransjer vi har erfaring med

    Ingen over som passer? Våre EDI-løsninger kan enkelt tilpasses ulike behov. Ta kontakt med oss og finn ut hvordan vi kan løse dine EDI-behov.

    Noen bransjer vi har erfaring med
  • Krav om bruk av EDI

    En rekke selskaper har et absolutt krav om bruk av EDI for alle handelstransaksjoner fordi det effektiviserer og automatiserer handelsprosessene. Det har gjerne resultert i betydelige IT-investeringer for bedrifter som ønsker forretningsavtaler med det aktuelle selskapet. Med Zirius får bedriften derimot en særdeles prisgunstig EDI-løsning, som vokser med bedriften, og tilfredsstiller gjeldende standard for EDI hos mange aktører.

    Krav om bruk av EDI

Effektiv handel med EDI

EDI i Zirius

Med EDI i Zirius får bedriften en komplett løsning for effektiv elektronisk kommunikasjon av kommersielle dokumenter knyttet til handelstransaksjoner. Løsningen kommuniserer strukturerte data på et standardisert format -system til system mellom bedrifter. Det forenkler og automatiserer en rekke prosesser forbundet med tradisjonelle handelstransaksjoner.

  • Ordre / bestilling: Import av EDI bestillinger fra kunde til ordre med detaljer om faktura-, bestillings-, leveringsadresse, samt eventuell informasjon om sluttkunde.
  • Ordrebekreftelse: Automatisk utsendelse av ordrebekreftelse når ordre går til godkjent status for levering, samt oppdatering av leveringsdato via egen rutine hvis varer inn på lager blir forsinket (bekreftet leveringsdato endres).
  • Følgeseddel: Pakkseddel på Nivå II (SSCC på ordrenivå), eller på Nivå III mot bl.a. dagligvare (SSCC på logistikkenheter som paller eller enkeltpakker med ett unikt kollinummer).
  • Faktura: Faktura leveres på standard EDI-format, eller andre formater etter mottakers ønske.
  • Fakturaavvik: Rutiner for retur og kreditering.
Utvidete muligheter
  • Frakt: Utlegg av fraktinformasjon til bl.a. Consignor og Axia
  • Fortolling: Formidling av ordreinformasjon til KGH som er spesialister på toll.
  • Mobile løsninger (plukk): Egen strekkodebasert Logistikk App for Android-enheter som lar brukere registrere materiell inn og ut av lager. Appen håndterer også innkjøpsbehov, varemottak, ordreregistrering, ordreplukk, varejusteringer og vareinformasjon.  
  • Salgskanaler: Løsningen kan utvides med Zirius Kasse for bedrifter som selger direkte til kunder. I tillegg kan det settes opp nettbutikk mot sluttkunder (B2C) og bedriftskunder (B2B) med egen pålogging for selgere, via åpne APIer som WooCommerce, Joomla og Magento, eller via en av våre samarbeidspartnere.
  • Logistikk: Zirius har, i tillegg til produksjons-, service- og prosjektmoduler, en omfattende logistikkløsning som bl.a håndterer batchnummer med utløpsdato, serienummer, variantstyring (farge / størrelse) og repeterende ordre med tillegg.
  • Regnskap: Komplett regnskap med elektronisk bilagsflyt og direkte kommunikasjon med bank i eget hus, eller via et av våre mange regnskapskontorer.

Kontakt oss











Vi vil gjerne høre fra deg!


Kontakt oss på telefon:
+47 400 07 707

Skreddersydd løsning for din bedrift? Les mer her