Zirius ERP og Devinco SpeedyCraft er to programvareleverandører som tilbyr løsninger for bedrifter i bygg- og anleggsbransjen. Bedrifter som tar i bruk systemene, ser fort gevinsten av at man bare trenger å vedlikeholde alle viktige data i ett av dem. Dette på grunn av effektiv synkronisering av grunndata mellom systemene, og nye oppdrag for de som jobber ute. Begge leverandørene har fokus på sine lokale partnere og forhandlere, noe som bidrar til gode kundehistorier.
«Vi kan håndtere fremtidig vekst»
Daglig leder i Polar Kuldeservice AS, Vidar Hagen Øberg, sier at innføring av nye systemer alltid er krevende i en travel hverdag, men gevinsten er at hele løsningen er lettere å bruke for alle.
«De ansatte fører data en gang for gjenbruk i prosjektene. Dette innebærer at vi har fått kontroll på timene og lønnsomheten i prosjektene våre. Tidligere var det et problem at timene ble ført på feil prosjekter og at tilleggsarbeid forsvant inn på fastprisjobbene. På den måten tapte vi mye mer enn jeg liker å tenke på i dag,» sier Vidar.
«Vi har jevnlige interne møter der vi diskuterer mulige løsninger, og får god hjelp og support fra alle involverte parter når vi trenger det. Vi tror løsningen vil bli bedre og bedre etter hvert som flere kunder tar den i bruk.
Polar Kuldeservice økte omsetningen med 4 millioner i 2019 og det ser også bra ut for 2020. Således vil innføring av disse nye systemene slå positivt ut når det gjelder håndtering og kontroll på en økende kundemasse og omsetning i årene som kommer, uten at vi trenger å ansette flere i administrasjonen.»
Manuelle ordresedler og manglende kontroll
Lene Valsø er administrasjonsansvarlig i Polar Kuldeservice. Hun forteller at før de tok i bruk Zirius, hadde de tilgang til Compello dokumentsenter og kunne godkjenne inngående faktura. Jobben den gang var å punche fakturagrunnlagene fra papirbaserte ordresedler inn i Visma Business. Det betydde mye manuelt arbeid og mye gjetting. Data hang dårlig sammen, og det var stor usikkerhet rundt kostnadsbildet i prosjektene.
Med Zirius og SpeedyCraft har hun og bedriften fått mye bedre kontroll med alt som har med varer, timer og ordre å gjøre. Tidligere var alt på papir og det var forventet at ordresedlene kom inn etter utført oppdrag. Likevel kunne det ofte gå en uke mellom hver avlevering, og da manglet det gjerne både en eller flere ordresedler. De var rett og slett blitt borte og førte til tap for bedriften.