Kom i gang

Svea Finans

105 views 0

Integrasjon med Svea Finans – for oppfølgning av innbetalinger fra kunder.

Zirius og Svea Finans har en to-veis integrasjon. Du har full oversikt i Zirius, integrasjonen sørger for at oppdrag sendes direkte til Svea Finans og tilbakemeldinger fra Svea Finans oppdateres automatisk i Zirius.

Les mer om Svea Finans sin inkasseotjeneste 

Integrasjonen gir deg god styring og kontroll fra Zirius

  • Send inn purre- eller  inkassosak direkte fra Zirius til Svea Finans
  • Få oppdatert status i Zirius på saken fra Svea Finans
  • Dersom kunde betaler inn til Zirius vil saken bli automatisk avsluttet hos Svea Finans
  • Send melding til saksbehandler fra Zirius
  • Oppdatering av innbetalinger som kommer fra Svea Finans 
  • Historikk på avsluttede saker i Zirius

Integrasjon med Svea Finans forutsetter Zirius versjon 3.7

Aktivering av avtale fra Svea Finans

Gå til Klient Innstillinger-Regnskap – Svea

Trykk på Bestill Svea tilgang, så vises en dialog for å legge inn korrekt informasjon om firma, og kontaktperson, samt at du bekrefte at du har les detaljer om avtalen.  Avtale om purre- og inkassotjenester Svea Finans

Når du trykker Bestill sendes det en e-post til Svea Finans og Zirius, slik at begge parter kan klargjøre for komme igang med integrasjon.

Det er selvfølgelig mulig å sende e-post manuelt, send da informasjon om firma og at du ønsker avtale med Svea Finans til hamar@sveafinans.no, og legg support@zirius.no på kopi.

Svea Finans vil sende tilbake informasjon (kundenummer, brukernavn og passord)  som må legges inn under oppsett for Svea (se bildet over).

Zirius vil sende beskjed når Svea integrasjon er lagt til som tjeneste på lisens.

Oppsett Purre/Rente

Det må settes opp under Oppsett purre/rente  hvor mange purretrinn som skal kjøres i Zirius før saken skal gå til Svea Finans for oppfølgning av Inkasso.

Rutinen i bruk

Gå til Purre og Inkasso, og velg Inkassosaker til høyre i bildet.

Når Inkassosaker åpnes sjekker Zirius status på kundeposter, og tilbakemeldinger fra Svea Finans på oversendte saker.

Status vises pr fane.

Fra Nye saker: Marker saker og skal sendes Svea og velg Opprett Svea inkasso. Sakene opprettes og kvitteres med saksnummer fra Svea Finans etter ca 5 minutter.

  • Reskontropost oppdateres med Svea referanse.

Under fanen Svea Finans ligger de sakene som er oversent fordelt på to statuser. Åpne saker og Arkiverte saker.

  • Arkiverte saker er saker som er avsluttet.

Under Åpne saker kan du markere en sak, og sende melding til saksbehandler eller avslutta saken, så sendes det melding til Svea Finans fra Zirius.

Når du markere en kunde så vil også tilhørende poster og historikk på saken vises nederst i bildet.

Til høyre i bildet finner du tilleggsrutiner, men normalt sett så oppdateres status til Svea ved åpning av Inkassorutinen, og ved innbetaling til Zirius

Innbetalinger som kommer via Svea oppdateres ved vanlig rutine under Innbetaling.


MENY